عبدالله مستوفى

440

شرح زندگانى من ( تاريخ اجتماعى وادراى دوره قاجاريه ) ( فارسى )

مشغول كارهاى نفتى بوده و فعلا در تهران شغل معاونت پروفسور ويندزور را در بنگاه آبيارى دارد و در نقشهء سد لار مداخلهء كامل داشته است « 1 » دختر دوم ، هوروش مقدم تولد 23 ذيقعدهء 1338 قمرى مطابق 17 اسد 1298 كه مثل خواهرش ليسانسيه در فرانسه و انگليسى و تخصص در تعليم‌وتربيت از دانشسرايعالى است . رتبه‌اش پايهء دو دبيرى و در دبيرستان نوربخش مشغول تعليم دخترانست . سال گذشته با آقاى محسن مقدم كه بشغل تجارت مشغول است ازدواج كرده و يك دختر پنجماهه دارد كه خانم مستوفى اسم خود ، مريم را به اين نوه داده است و مثل مرحوم ميرزا يوسف صدراعظم « خودش همينطور راه ميرود . » دختر سوم ، نيرهء مستوفى تولد اول شعبان 1343 مطابق هفتم حوت 1303 شمسى كه فعلا در دانشسرايعالى مشغول تمام كردن سال آخر تحصيلات خود مىباشد و در بهار آينده انشاء اللّه بگرفتن ديپلم ليسانس در رشتهء زبان انگليسى و آلمانى و فرانسه با تخصص در تعليم و تربيت موفق خواهد شد . « 2 » خيلى خوشوقت و مفتخرم كه با اينكه خود جز يك ليسانس زوركى عهد مظفر الدين شاهى سرمايهء دانش و بينشى ندارم ، پنج ليسانسيه بجامعه تحويل داده‌ام . انصاف را كه بيشتر توفيق يافتن فرزندان در تحصيل اثر جديتهاى خانم مستوفى است كه حتى زحمت اداره كردن خانه شوهر و پسر مهرى صفىنيا را هم تقبل كرد و او را بگرفتن باكالورآو ليسانس كه اولى در زمان شوهردارى و دومى در دورهء شوهردارى و بچه‌دارى بوده وادار نموده است . شايد در آينده بازهم موقعى پيدا كرده بزحمات خانم مستوفى در راه تربيت فرزندان اشاره بكنم . البته خوانندهء عزيز منتظر نيست كه من تصور اخلاقى فرزندان خود را بكشم و از دانش و بينش آنها چيزى بقلم آورم و مثل سوسك كه به بچهء خود ميگفت : « قربان دست و پاى بلورينت بروم » مهر پدرى مرا وادار باغراق دربارهء آنها نمايد . اجمالا و باز هم به نظر من ، بچه‌هاى بدجنس مردم آزارى نيستند . براى آنها و ساير جوانان اين كشور كه همگى

--> ( 1 ) - باقر مستوفى بدعوت انجمن فرهنگى ايران و انگليس ، براى تكميل تحصيلات پريروز اول بهمن 1323 بلندن رفته است كه تحصيلات عالىتر خود را در دانشگاه لندن تمام كند . از طرف وزارت كشاورزى هم مأمور است كه راجع بسدسازى لاربا بنگاه‌ها و ادارات دولتى و متخصصين فن وارد مذاكره و خود را براى انجام اين خدمت آماده‌تر نمايد . ( 2 ) - نيرهء مستوفى پس از تمام كردن دورهء دانشسرايعالى تهران در بهار 1324 وارد خدمت دبيرى شد . پس از دو سه ماهى اشتغال از شوراى فرهنگى ايران و انگليس دعوتش كردند كه براى تكميل تحصيلات در رشتهء تعليم‌وتربيت بدانشگاه ادين‌بورگ بانگلستان برود و وزارت فرهنگ به او مرخصى داد . بعد از گذراندن دورهء يكسالهء اين دانشگاه در شهريور 1326 از انگلستان مراجعت كرد و تا بهار سال 1329 در دبيرستان نوربخش و مؤسسان شوراى فرهنگى ايران و و انگليس مشغول تعليم و تربيت دخترها شد . در اين تاريخ اين‌بار از امريكا دعوت‌نامه‌اى براى مدت يكسال دريافت كرد كه براى مطالعه و تكميل تحصيلات بامريكا برود . با طياره به سمت مقصود عزيمت نمود تا شش ماه در نيويورك بمطالعه پرداخت كه براى ابتداى دورهء تحصيل بدانشگاه برود .